Thursday, 23 June 2011

Rancangan Pengajaran Harian


Nama Kelas 
:
Prasekolah A Sk. Tetagas
Umur
:
6 tahun
Bil. Murid
:
25 orang
Masa
:
8.30 – 9.30 pagi
Tarikh
:
16hb Mei 2011
Tema
:
Buah-buahan
Subtema
:
Buah-buahan Tempatan
Tunjang
:
Komunikasi
Fokus MI
:
Menjawab soalan dengan tepat dan kreatif


Mengkategori dan mengenalpasti
Standard pembelajaran
:
(BM 2. 2. 1)- menjawab soalan dengan menggunkan intonasi yang betul.

:
(BM 2. 2. 2)-Menjawab soalan dengan tepat

:
(BM 2. 2. 3)-Menjawab soalan dengan kreatif
Kesepaduan  standard pembelajaran
:
Sains dan teknologi dan fizikal
Aktiviti
:
Bercerita menggunakan bahasa yang mudah

:
Simulasi situasi memakan buah buahan

:
Bersoal jawab menggunakan bahasa yang mudah
Bahan
:
CD, Cd player, carta lagu, kad perkataan, gambar dan video



LANGKAH
ISI
STRATEGI
SUMBER / BAHAN
CATATAN
Set Induksi
( 8 minit )
Senikata Lagu
‘ Buah Mempelamku”
-Kanak-kanak menyanyikan lagu dengan bimbingan guru.
-Kanak-kanak menyanyi mengikut senikata pada carta lagu.
-Guru memainkan pita rakaman tersebut.
Carta lagu
Kaset
Radio

MI :
Muzik dan pergerakkan
Bahasa dan Komunikasi

Langkah I
( 11 minit )
Nama buah-buahan tempatan dan bercerita mengenai buah-buahan tersebut.
Contoh :
Durian
Rambutan
Manggis
Ciku 
-Guru menunjukkan kad gambar dan perkataan kepada murid dan mengeja bersama-sama.
-Bersoal jawab dengan bahasa yang mudah dan menggalakkan murid bercerita.
Kad gambar



Kad perkataan
Penggabungjalinan:
Bahasa dan komunikasi
Perkembangan kognitif
MI :
Prasains dan bahasa.

Langkah II
( 11 minit )
Menerangkan ciri-ciri buah-buahan tempatan kepada murid.
Contoh :
Ciri - bentuk

-Guru menunjukkan beberapa contoh buah-buahan sebenar dan plastik kepada murid.
-Murid disuruh mengenalpasti, menyentuh dan merasa. 
-Buah-buahan sebenar.
-Buah-buahan palstik.

Langkah III
( 11 minit )
-Membaca beberapa ayat yang mudah.
Contoh Ayat Ini buah rambutan.
Kulitnya
berbulu dan berwarna     merah dan kuning.
Isinya sangat manis.

-Kanak-kanak disuruh melakonkan watak menjadi buah-buahan tersebut.
-Kad gambar mengandungi gambar buahan di gantung dileher murid dan mereka bercerita apa saja mengenai buah-buahan.
Kad gambar

Langkah IV
( 11 minit )
Kanak-kanak membentuk rupa buah-buahan yang mereka gemari.
-Guru menyuruh murid membentuk buah-buahan yang mereka gemari menggunakan plastisin.
Plastisin. 





Penggabungjalinan:
-Perkembangan fizikal (motor halus – mata dan tangan)
-Perkembangan kognitif
Penutup
( 8 minit )

Menjaga kebersihan dan menyatakan buah-buahan adalah baik untuk kesihatan.
-Guru menerangkan kepada murid tentang kebaikan makan buah-buahan kerana ia baik untuk kesihatan.

Penerapan Nilai :
Menjaga kebersihan
Bersyukur

No comments: